Jump to navigation

User menu

  • Om oss
  • Kontakt oss
  • in English
Hjem
  • Hjem
  • Barnehage
  • Skole
  • Lærerutdanning

Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse

Publisert: 28. april 2017
Sist oppdatert: 05. mai 2017
Senteret har lansert et eget rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Det er et retningsgivende dokument som organiserer, definerer og konkretiserer dette viktige kompetanseområdet.

 

- Dette rammeverket er viktig fordi mye forskning viser at profesjonsfaglig digital kompetanse er ganske dårlig ivaretatt i lærerutdanningene og i etterutdanningene av lærere. Det håper vi å endre på, sier seniorrådgiver og en av de ansvarlige for utviklingen av rammeverket, Marijana Kelentrić.

Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er et retningsgivende dokument som policyutviklere, instituttledere, lærerutdannere, lærere, lærerstudenter og andre kan bruke som referanse i arbeidet med å øke kvaliteten i lærerutdanning og systematisk etter- og videreutdanning av lærere. Med dette rammeverket håper senteret å gi innhold og mening til begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse og på den måten etablere et grunnlag for kompetanseheving og videreutvikling av kvalitet i lærerprofesjonen. Rammeverket er skrevet av Marijana Kelentrić, Karianne Helland og Ann-Thérèse Arstorp ved Senter for IKT i utdanningen. 

  • Les hele rammeverket her >>

Rammeverket viser til den kompleksiteten og bredden av kunnskap, ferdigheter og kompetanser i en lærers profesjonsutøvelse som er knyttet til forståelsen av muligheter og utfordringer i dagens digitale samfunn. Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er i dette rammeverket beskrevet i syv kompetanseområder:

  1. Fag og grunnleggende ferdigheter
  2. Skolen i samfunnet
  3. Etikk
  4. Pedagogikk og fagdidaktikk
  5. Ledelse av læringsprosesser
  6. Samhandling og kommunikasjon
  7. Endring og utvikling

Rammeverket baserer seg derfor på en helhetlig tilnærming der den omfattende og sammensatte lærerkompetansen blir sett fra et digitalt perspektiv. 

- Det er spennende at vi nå har fått på plass et rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse. Sektoren trenger en felles plattform og en felles forståelse. I rammeverket er det inkludert begrepsdefinisjoner. Kanskje vil vi gå inn i en tid hvor alle snakker samme språk og har felles intensjoner, sier Kirsti Engelien ved ProTed, Senter for fremragende lærerutdanning, UiO.


 

Se reportasje om rammeverket:

Del med andre
Del på Facebook
Del på e-post
Del på LinkedIn
Del på Twitter

Nyhetsbrev

Velg nyhetsbrevene du ønsker å melde deg på

Siste artikler

Lanserer nytt verktøy for å rekruttere lærebedrifter

19.12.17

1. januar fusjonerer senteret og Utdanningsdirektoratet

15.12.17

Hva er profesjonsfaglig digital kompetanse?

11.12.17
Vis alle artikler

Kontakt oss
Om oss
Personvernerklæring
Arkiv
Ansatte

Webredaksjon

Webredaktør: Marie Smedsrød

Våre tjenester

  • DelRett.no
  • Den virtuelle matematikkskolen
  • Du bestemmer
  • eTwinning
  • Feide i skolen
  • IKT i praksis
  • IKT-drift i skolen (FITS)
  • iktplan.no
  • Personvernskolen.no
  • Standardisering
  • Utdanning.no
Senterets aktiviteter
Finn ressurs

Tema

  • Utvikling og ledelse
  • Digital kompetanse og dømmekraft
  • Innovativ bruk av IKT
  • IKT-tjenester og standardisering
  • Personvern og informasjonssikkerhet
  • Forskning og undersøkelser
  • Utdannings- og yrkesvalg

Prosjekter

  • Kartlegging av digital kompetanse og læringsutbytte
  • MatematikkMOOC
  • MatematikkMOOC - videreutdanning for lærere
  • ProgrammeringsMOOC
  • Veilederforum.no

Tjenester

  • DelRett.no
  • Den virtuelle matematikkskolen
  • Du bestemmer
  • eTwinning
  • Feide i skolen
  • IKT i praksis
  • IKT-drift i skolen (FITS)
  • iktplan.no
  • Personvernskolen.no
  • Standardisering
  • Utdanning.no

Ressurser

  • Eksterne lenker
  • Rapporter
  • Veiledninger
  • Filmer